یادداشت «کلاف سردرگم بانک ها در ایران» در صفحه اول روزنامه گلچین امروز شماره 4684 ، شنبه 23 دی 1402 منتشر و سپس بلافاصله از طریق پایگاه اطلاع رسانی دیار میرزا به آدرس: https://diyarmirza.ir/?p=836066، در سطح اینترنت پخش شد. در بخشی از این سرمقاله آمده است:
در حال حاضر، در کشور ایران هشت بانک دولتی، شانزده بانک غیردولتی با سهام عام، چهار بانک غیردولتی با سهام خاص، سه مؤسسه مالی غیربانکی، 26 بانک غیرفعال، و ۲۸ هزار صندوق قرضالحسنه - برطبق آمار مهرماه سال 1401 خورشیدی- وجود دارند؛ اما امروزه بانک های دولتی و غیردولتی در ایران از فلسفه وجودی خویش به دور مانده و شکل های مختلف فساد جایگزین کارکرد آن ها شده است، و چون نظام اقتصادی ما سیاست زده بوده کنترل درستی بر نظام بانکی اعمال نمی شود.
باتوجه به این واقعیت که بسیاری از مشکلات بانکی از جمله معضلات ساختاری نظام بانکی کشور، کماکان به قوت خود باقی هستند، لزوم شناخت دقیق، بررسی همه جانبه دلایل بروز و اتخاذ رویه اصلاحی، با حمایت درون و برون سازمانی برای ایجاد شرایط مناسب، در راستای بهره جُستن از پتانسیل بالای شبکه بانکی، در پیشبُرد اهداف توسعه اقتصادی کشور ضروری است. لغو تحریمها و همچنین برقراری ارتباط بانکی با خارج از کشور به نفع اقتصاد ملی و بانکها خواهد بود.
البته هرچه بانک ها بیشتر تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کنند، هم به نیازهای بیشتری از طبقات متوسط و ضعیف جامعه پاسخ داده می شود و هم اینکه بانک ها به نظام عدالت نزدیک تر خواهند شد، تسهیل و تسریع در پرداخت وام های قرض الحسنه ازدواج، فرزندآوری، مشاغل خُرد و غیر آن ها، باید در اولویت اول بانک های کشور قرار گیرد؛ و طرح های به نام وام «مهربانی» بانک ملی با سود چهار درصد، و وام «نگین امید» بانک سپه با سود دو درصد که به طور مداوم در تلویزیون دولتی، شبکه های خانگی و بیلبوردهای خیابانی تبلیغ می شوند نوعی فریب بوده و به جز نامهربانی با مردم و ناامید کردن آنان فایده ای ندارد.

ما را در سایت شهر باران دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 62